ffa41
Sendika.org- Dr. Murat zveri-Cam iisi “kaybederken kazanan” olabilir –

Eer bir ülkede hükümet, sermayenin çkar olduunda hukuku teferruat olarak görüyorsa, en bata kendisi hukukla bal olmas gerekirken, sermayenin anlk çkarlar için hukuku bir kenara itiyorsa, ayn tutumu içi snfnn da alabileceini göze alm demektir.

 

Kristal Sendikas’na bal cam içisinin iecam iyerlerinde uygulad grev “milli güvenlik” ve “genel salk” gerekçesiyle fiilen yasakland. Sendikann idari yargya bavurmas, idari yargnn iptal karar vermesi de yaplann yasaklama olduu gerçeini deitirmeyecektir. Dantay iptal karar verse de daha önce örneklerini gördüümüz gibi hükümet yeni bir Bakanlar Kurulu karar alarak grevi yeniden “erteleyecek” ve yine baa döneceiz.

 

Bir an için “grev erteleme” gibi bir kurumun özgür toplu pazarla siyasi müdahale niteliinde olduunu, toplu sözleme özerkliinin özünü zedelediini düünmeyelim. Bir an için “milli güvenlik” ve “genel salk” nedenleriyle grevin ertelenebileceini bir gereklilik olarak kabul edelim. Bu durumda bile hukukun ve akln gerei, uygulanan grevin gerçekten “milli güvenlii”, “genel sal” tehdit eden somut etkilerinin ortaya çkm olmas gerekir. “Milli güvenlik” ya da “genel salk”, grevin u etkisi ile u somut olayda kendini gösterdi, u somut olayla tehlikeye dütüü ortaya çkt demeden, sadece yasada erteleme yetkisi verildii için grev erteleniyorsa, Bakanlar Kurulu yetkisini keyfi olarak kullanyor demektir. Bir kamu kuruluunun yasann verdii bir yetkiyi yasadaki koullar gerçeklemeden kullanmas, açkça görevin kötüye kullanlmas demektir.

imdi, iecam iyerinde Kristal Sendikas cam içilerinin uygulad grevin öncesine ve sonrasna bakalm:

Orta yerde alt aydr toplu pazarlk sürecini iletip, üç ylda ancak elde ettii yasal grev hakkn kullanan bir sendika ve 5800 içi var.

Bu içilere “açlk snr”n aamayan bir ücret teklif eden bir iveren var.

Görev alan Anayasa ile belirlenmi, Anayasa ve yasa tarafndan ancak milli güvenlik ve genel saln tehlikeye girmesi halinde erteleme kurumunu kullanabilecei belirtilmi, kendisine koullu bir yetki verilmi bir Bakanlar Kurulu var. veren içiyi yok sayarak i barn bozmu, üstelik durumu deitirecek hiçbir olumlu adm da atmamtr.

Bakanlar Kurulu da “Ben yaparm olur” deyip, kendisine verilen koullu yetkiyi koullar gerçeklemeden kullanmaktan kaçnmamtr.

Hükümet ortada hiçbir somut gerekçe yokken, erteleme için yasann arad unsurlar gerçeklemeden grevi erteleyerek görevini kötüye kullanmtr.

Bunun teknik ad “hukuksuzluktur". Bir hukuk devletinde, herkesten önce yasama, yürütme ve yarg, hukuk kurallaryla baldr. Bile bile hukuk kurallarn görmezlikten gelmek siyasi bir beceri deil, keyfi yönetim anlaynn davurumudur. 2012 ylnda Türk Hava Yollar için grevi yasayla yasaklayan Meclis, yasama görevini kötüye kullanmtr. Kendisine verilen koullu yetkinin koullar gerçeklemeden iecam iyerlerinde cam içisinin grevini erteleyen Bakanlar Kurulu görevini kötüye kullanmtr. Her iki organ, yani yasama da yürütme de hukuku bile bile askya alm, Anayasa Madde 2’deki “hukuk devleti” ilkesini çinemitir.

Görülüyor ki yasama ve yürütme açsndan “mevzu bahis olan sermayenin çkar ise, hukuk teferruattr.”

Grevi ertelenen cam içisi kaybetmi görünmektedir. Gerçekte ise, içi snf eer doru dersi çkarrsa “kaybederken kazanan” olabilecek duruma gelmitir.

Eer bir ülkede hükümet, sermayenin çkar olduunda hukuku teferruat olarak görüyorsa, en bata kendisi hukukla bal olmas gerekirken, sermayenin anlk çkarlar için hukuku bir kenara itiyorsa, ayn tutumu içi snfnn da alabileceini göze alm demektir.

çi snfnn ise hükümetten farkl olarak, hukuku “teferruat” görüp bir tarafa brakmas gerekmemektedir. Aksine, içi snf uluslararas hukukun kendisine salad güvenceleri kullanarak grev hakkna sahip çkabilir.

 

Unutulmamaldr ki, içiyi koruyan tek kurum özgür toplu pazarlk düzenidir. Grev hakknn olmad koullarda özgür toplu pazarln olamayaca ise açktr. yasasyla korunabilen bir içi kesimi ne ülkemizde ne de dünyada görülmütür, görülemeyecektir.

 

Bireysel i yasalar, içinin korunmas için en alt snrlar belirler. Gerçek anlamda içinin haklarn koruyup gelitirmesi, özgür pazarlk düzeninin yaama geçirilmesiyle olanakldr. Özgür toplu pazarlk düzeninden söz edebilmek için, devletten ve iverenden bamsz, iverene etkili bir güç uygulayacak kadar güçlü sendikalarn, grev hakknn, toplu i sözleme özerkliinin bir arada bulunmas zorunludur.

 

Erteleme ad altndaki grev yasa özgür toplu pazarlk düzeninin yok edilmesidir.  “Erteleme” süresinin sonunda gidilecek yer Yüksek Hakem Kurulu’dur. Yüksek Hakem Kurulu içi, iveren ve bürokratlardan oluur. Kurulda grevi uygulayan sendika temsilcileri yoktur. Kurul dosya üzerinden karar vermektedir. Kald ki taraf iradelerinin dlanm olmas, kurulun verecei karara göre ekillenecek toplu i sözlemesinin iyi veya kötü olmasnn ötesinde özgür toplu pazarln doasna, mantna aykr bir durumdur.

 

Ertelenen (fiilen yasaklama) her grev, hukukun dna çkan her Bakanlar Kurulu karar içilerin iradesine konulmu bir ipotek, toplu pazarlk haklarna yaplm bir saldr, haklarnn geriye götürülmesi demektir. Yaanan bu büyük hukuksuzluk, yaratlan ksr döngünün krlmasnn tek yolunun inadna özgür toplu pazarlk olduunu içilere gösterecektir.

çiler hükümete ve kendisini iç hukukun dar snrlarna hapsetmi hâkim sendikal anlaya ramen bu ksr döngüyü krmay çok uzak olmayan bir gelecekte baaracaktr.

 

 

GÜNDEM