ffa41
Basından-Evrensel Gazetesi -Duble Yolları Yapan İşçilerin Hakları İade Edilmiyor

Duble yolları yapan taşeron işçilerin özlük hakları, mahkeme kararlarına rağmen verilmiyor. İşe iade ve kadroya alınmaları Yargıtay ve Danıştay kararları ile kesinleşen işçiler, Maliye Bakanlığı tarafından kadro tahsis edilmediği gerekçesiyle işe alınmıyor.


İç hukuk yollarını tüketen işçiler, alımın gerçekleşmemesi durumunda Avrupa İnsan Hakları Mahkemesine (AIHM) gidecek. İşçiler ayrıca Karayolları Genel Müdürlüğünden alacaklarının tahsili istemiyle idare aleyhine Ankara iş mahkemeleri nezdinde 6 bin alacak davası açtı. İşçilerin devletten alacakları, yeni parayla 2 milyar TL.



DUBLE YOLLARI BU İŞÇİLER YAPTI

Eski Bayındırlık Bakanı Faruk Nafiz Özak ile Türkiye Yol-İş Sendikası arasında 2005 yılında 'toplu sözleşme müzakereleri' sırasında gerçekleştirilen görüşmelerde Karayolları Genel Müdürlüğünde taşeronlaşmaya gidildi. Hızla emekli olan işçilerin yerine 'taşeron işçi' çalıştırılmaya başlandı. Zamanla, Karayolları Genel Müdürlüğü bünyesindeki kadrolu işçi sayısı azaldı, bunların yerini taşeron işçiler aldı. Neredeyse AKP Hükümetinin yapımı ile övündüğü tüm duble yolları, bu işçiler yaptı. Ancak, taşeron işçiler, iş güvencesinden yoksun, sendika üyesi değiller. Toplu sözleşmeden faydalanamıyorlar. Yol-İş Sendikası, yaşanan sıkıntıları çözmek için davalar açtı.



YARGITAY HAKLI BULDU

Sendika, işçilerin kadroya geçirilmesini ve yürürlükte bulunan toplu iş sözleşmelerinden yararlandırılmasını talep etti. Bu talebin reddedilmesi üzerine, Karayolları Genel Müdürlüğü aleyhine 6 bin 420 dava açıldı. Bu davalardan ilki, Ankara 9. İş Mahkemesince 10 Mayıs 2011 günü sonuçlandırılarak her bir davacının 'İşe ilk girdiği tarihten itibaren Karayolları Genel Müdürlüğü işçisi olduğunun tespitine' ve 'Toplu iş sözleşmesinden yararlandırılması gerektiğine' hükmedildi. Bu kararlar Yargıtay tarafından onaylanarak kesinleşti. Kesinleşen yargı kararları Karayolları Genel Müdürlüğüne ibraz edildi. 25 Ekim 2011 itibariyle her bir davacının kadroya atamalarının gerçekleştirilmesi ve toplu sözleşmeden faydalandırılmaları talep edildi. Eski Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım tarafından Maliye Bakanlığından kadro talebinde bulunuldu. Ancak Maliye Bakanlığı, Yıldırım'ın kadro talebine uzun bir süre cevap vermedi. Talebin zımnen reddedilmesi üzerine Ankara 9. İdare Mahkemesine açılan dava da işçiler lehine sonuçlandı. Karayolları Genel Müdürlüğü, işe iade kararlarını da Maliye Bakanlığı tarafından kadro tahsis edilmediği gerekçesiyle uygulamıyor.

İŞÇİLERİN ALACAKLARI 2 MİLYAR TL


Sendika, son çare olarak, işçilerin Karayolları Genel Müdürlüğünden olan alacaklarının tahsili istemiyle anılan idare aleyhine Ankara İş Mahkemeleri nezdinde 6 bin alacak davası açtı ve bu davalar da kazanıldı. Yargı kararıyla Karayolları Genel Müdürlüğü işçisi olduklarına karar verilen işçilerin devletten alacakları bugün için yeni parayla 2 milyar TL. Bu para, 3. boğaz köprüsünün maliyetine denk geliyor ve bu para her geçen gün katlanarak artıyor. Gelişmeler üzerine Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı, Maliye Bakanlığından yeniden kadro talep etti. Bunun üzerine Maliye Bakanlığı, Karayolları Genel Müdürlüğü ve Türkiye Yol-İş Sendikası yetkilileri arasında görüşmeler yapıldı. İşçilerin geçmişe dönük alacaklarından vazgeçmeleri ve bunun karşılığında devlete ek mali yük getirmeyen bir ücret üzerinden istihdam edilmeleri konusunda mutabakata varıldı. Yol İş Sendikası Başkanı Ramazan Ağar, Maliye Bakanlığı ve Karayolları Genel Müdürlüğü yetkilileriyle vardıkları mutabakatın bir an önce hayata geçirilmesini beklediklerini söyledi. Başkan Ağar, sendika işçilerinin hukuki durumunu AIHM'ye götürebileceklerini söyledi. 

7.4.2014

 

 

GÜNDEM